.

Astronaut - Salem Al Fakir

Salem Al Fakir är en stor artist i mina ögon. Hans texter har ofta en mening och melodierna gör mig lätt glad. Jag började lyssna på honom när han släppte sitt album "This Is Who I Am" 2007. Låten jag fastnade för då var först och främst "Good Song", men nu är det dags att tycka till om Salem Al Fakir – Astronaut.

Salem Al Fakir - Astronaut (live i Hallå P3) Acoustic Version
Att Salem gillar att stämma ner gitarren till D är något jag delar med honom. Det gör han även i sin nya riktigt sköna låt "Brooklyn sun" som finns nedan.
Texten i Astronaut är väldigt enkel att förstå och jag tror också att det är väldigt enkelt att leva sig in i situationen att bli "played" av en tjej/kille. Låten har en ledsam text men en relativt glad melodi. Det är ingen låt man blir ledsen av att lyssna på utan nästan tvärtom. En glad och enkelhets känsla infinner sig lätt hos mig.

Även denna låt kan man spela på stranden med kompisarna eller på grillkvällen. Den är väldigt enkel och de flesta kan klara av att spela den. Att sjunga som Salem gör är dock en annan femma. Det är klart man kan sjunga låten med texten och få det att låta riktigt bra, men ingen sjunger som Salem. Jag påstår inte att han sjunger bäst i världen men han sjunger så speciellt. Lite barnslig och skrovlig röst som man lätt känner igen. Det förvånar mig inte att han kom så långt som han gjorde i melodifestivalen. Med hans röst och den låten "Keep On Walking" skulle han enligt mig vunnit.'

Salem har under 2010 släppt nytt album som heter  "Ignore This" och är enligt mig hans kanske bästa album. Det är absolut något att rekommendera. Låten Salem Al Fakir – Brooklyn Sun är en av de bättre låtarna på skivan och definitivt något att lyssna på.
Nästa låt att infinna sig på analys kommer förbli en hemlighet i några dagar. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. ;)
Skriven av Carl Holmertz 20100404


2010-04-04 @ 10:31:33 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()



Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS 2.0

Sök i bloggen